ترس و امید

خداوندا ببخش ما را برای گـنـاهـانـی که لذتش رفته اما مسئولیتش مانده...

ترس و امید

خداوندا ببخش ما را برای گـنـاهـانـی که لذتش رفته اما مسئولیتش مانده...

سلام به وبلاگ ترس و امید خوش آمدید...

هـرگـز نـمـازت را تـرک مـکـن!

مـیـلیـون هـا نـفـر زیـر خـاک ،

بـزرگ تـریـن آرزویـشـان بـازگـشت بــه دنـیـاست

تـا سجـده کـنـنـد ... ولـو یـک سـجـده !

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

نوشته های روی درهای جهنم

يكشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۰۰ ب.ظ

پیامبر اسلام (ص) در سفر عظیم آسمانی معراج با همسفر گرامی خود جبرئیل از بهشت و جهنم دیدن کرده ٬ انواع نعمتهای درخشان بهشت را از نزدیک دیدند 

 شعله های وحشت آور و عذابهای گوناگون دوزخ را نیز مشاهده کردند. دیدار به پایان رسید ٬ آنگاه عزم مراجعت نموده و آنجا را به قصد خروج ترک کردند.
هنگام مراجعت ٬ جبرئیل از رسول خدا (ص) پرسید : آیا آنچه که بر روی درهای بهشت و جهنم نوشته شده بود ٬ خواندی یا نه ؟ 

حضرت فرمود : نه نخواندم. باید برگردیم و با هم آن نوشته ها را بخوانیم. به این ترتیب ابتدا از درهای بهشت دیدن کردیم و سپس به دیدار نوشته های درهای جهنم رفتیم و دیدیم سخنانی روی درهای هفتگانه دوزخ به این ترتیب نوشته شده است :

در درب اول  کسی که می خواهد در روز قیامت برهنه نباشد ٬ در دنیا برهنگان را بپوشاند. کسی که می خواهد در روز قیامت تشنه نباشد تشنگان را در دنیا سیراب کند و کسی که می خواهد در روز قیامت گرسنه نباشد ٬ گرسنگان را در دنیا طعام دهد.

در درب دوم  آن کس که امیدوار به خدا بود سعادتمند است. آن کس که از خدا ترسید از حوادث محفوظ و ایمن است. آن کس که به غیر خدا امیدوار است و از غیر خدا می ترسد٬ هلاکت و غرور او را گرفته است .

در درب سوم  سه طایفه مورد لعن خداوند هستند : ۱) دروغگویان  ۲) بخیلان ۳) ستمگران

در درب چهارم  آن کس که به اسلام اهانت می کند خدا او را ذلیل و خوار کند . آن کس که به خاندان جلیل پیامبر (ص) توهین کند ٬ خدا او را ذلیل و خوار نماید. آن کس که ستمکار را در ستم او بر دیگران کمک کند ٬ خدا او را ذلیل نماید.

در درب پنجم  پیروی از هوا و هوس نکن ٬ چون هوا و هوس در برابر ایمان است. گفتار بی مورد و سخنان زیادی که سود بخش نیست نگو ٬ تا از نظر خداوند نیفتی. یاور ظالم نباش ٬ زیرا بهشت برای ستمگران آفریده نشده است.

در درب ششم من بر انسانهایی که در راه کسب معاش و سعادت و آبروی خود ٬ تلاش و کوشش می کنند حرام هستم. من به آنهایی که کمک به امور خیریه می کنند و احسان و انفاق می نمایند حرام هستم . من به آنهایی که روزه می گیرند حرام هستم.

در درب هفتم پیش از آنکه خداوند به حساب شما رسیدگی کند ٬ به حساب خودتان برسید. پیش از آنکه خداوند شما را سرزنش کند ٬ خود را سرزنش کنید. پیش از آنکه شما را به محکمه عدل الهی رهنمون سازند خدا را همواره بخوانید که پس از آن قادر به این کار نخواهید بود .

بحار ٬ ج۸ ٬ ص ۱۴۵ ٬ به نقل از روضه کافی


نظرات (۵)

مطلب شما در گروه زنده باد بهار منتشر شد
پاسخ:
سلام ممنون!
باز هم تشکر
پاسخ:
باز هم ممنون
  • بنده خدا
  • تا جایی که من اطلاع دارم پیامبر اسلام تا آخرین روز حیات سواد خواندن و نوشتن نداشتند و مفسران این را یکی از دلایل حقانیت قران میدانند . ماخذ و منبع شما در درج مطلب بالا چیست؟
    پاسخ:
    پیامبر اسلام دارای علم الهی بوده است و قطعاً هم خواندن می‌دانستند و هم نوشتن و حتی در طول عمر شریف‌شان بارها اتفاق افتاده است که ایشان هم خوانده‌اند و هم نوشته‌اند . این مطلب هم از کتاب‌های شیعه و هم از کتاب‌های اهل سنت قابل اثبات است .

    از امام جواد علیه السلام سؤال کردند :
    ای فرزند رسول خدا ! چرا به پیامبر اسلام « امی » می‌گفتند ؟ حضرت سؤال کرد : "  مردم [مخالفین شیعه ] چه می‌گویند ؟ گفتند :  مردم فکر می‌کنند که آن حضرت به این خاطر امی نامیده شده بود ؛ چون نمی‌توانست بنویسد . امام جواد در جواب فرمود :
    دروغ می‌گویند ! لعن بر آن‌ها باد . چطور نمی‌توانستند بنویسند ؛ در حالی که خداوند در آیات محکم قرآنش می‌فرماید :
    او خدای است که رسولش را در میان بی سوادان برانگیخت تا برای آن‌ها آیات خداوند را تلاوت و آن‌ها را پاکیزه سازد و کتاب و حکمت به آن‌ها بیاموزد .
    چطور کسی که نمی‌تواند بنوسید ، می‌تواند کتاب را به دیگران بیاموزد ؟ به خدا قسم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  به هفتاد و دو یا هفتاد و سه زبان می‌خواندند و می‌نوشتند . به این دلیل به آن حضرت «امی » می‌گفتند ؛ چون او از اهل مکه بود و مکه در آن زمان « ام القری » محسوب می‌شده است ؛ چنانچه خداوند در قرآّنش می‌فرماید :
    ما تو را فرستادیم تا اهل «ام القری » [مکه ] را و کسانی که در اطراف آن زندگی می‌کنند ، انذار کنی .
  • بنده خدا
  • در علم لدنی رسول الله هرگز تردیدی نیست و رسول الله کتاب خدا را باسیرت و خلق نیکوی خود تعلیم مینمودند و نه با کلاس و تدریس مکتبی . اما در تایید مطلب فوق داستانی است که در تاریخ طبری ، بیهقی و سیره ابن رسول به وضوح عنوان شده که در زمان صلح حدیبیه که در چند سال پایانی عمر رسول الله اتفاق افتاد در بالای نامه که به خط حضرت علی مرقوم شده بوده نام الله اورده شده بوده که مشرکان معترض شده و عنوان میکنند ما الله شما را قبول نداریم اما علی بن ابیطالب حاضر به خط زدن نام الله نمیشوند و رسول الله بنا بر مصلحت مداخله نموده و از علی علیه السلام میخواند که نام الله را در مرقومه به ایشان نشان دهد و با دست مبارک خودشان ان نام را از بالای مرقومه پاک کرده و میگویند علی جان مصلحت در این است. 
    دوست عزیز سپاسگزار میشوم اگر منبع حدیث منقول در بالا از حضرت جواد و همچنین منبع کل متی بالا در رابطه با درهای جهنم را برای مطالعه بیشتر این دوست کم مطالعه خود بیان کنید. 
    پاسخ:
    در مورد واژه  امی این مقاله را مطالعه فرماید و سپس نتیجه گیری کنید  منابع دقیق احادیث در آن وجود دارد
  • بنده خدا
  • با سپاس فراوان از لطف شما
    پاسخ:
    سلام خواهش می کنم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">