ترس و امید

خداوندا ببخش ما را برای گـنـاهـانـی که لذتش رفته اما مسئولیتش مانده...

ترس و امید

خداوندا ببخش ما را برای گـنـاهـانـی که لذتش رفته اما مسئولیتش مانده...

سلام به وبلاگ ترس و امید خوش آمدید...

هـرگـز نـمـازت را تـرک مـکـن!

مـیـلیـون هـا نـفـر زیـر خـاک ،

بـزرگ تـریـن آرزویـشـان بـازگـشت بــه دنـیـاست

تـا سجـده کـنـنـد ... ولـو یـک سـجـده !

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

پل صراط

يكشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۰۰ ب.ظ

بنا بر نقل اکثر مفسران، صراط پلی است که بر روی آتش جهنم، به امر خداوند متعال کشیده شده و به نیکوکاران و بدکاران امر می‌شود که از آن عبور نمایند و بی‌تردید یکی از سخت‌ترین حالات قیامت، گذشتن از پل صراط می‌باشد!

به گزارش خبرگزاری داشنجو ، این پل که به امر خداوند ظاهر می‌گردد بنا به فرمایش امام صادق‌(ع): اَلفُ سَنَةٍ صُعُودُ، وَ الَف سَنَة هُبوط، و اَلف سَنة حِدال؛ آن سه هزار سال راه است که هزار سال آن سربالایی، هزار سال سرازیری و هزار سال مسیر صاف و همواری می‌باشد و در روایتی دیگر از این امام همام در باب کیفیت گذشتن از روی این پل آمده است که:

اشخاصی که در دنیا ایمان به اصول دین و فروع آن نداشته‌اند و یا ایمانشان ضعیف بوده است، پا‌هایشان در آنجا خواهد لغزید، ولی آنان که در دنیا ایمان قوی داشته و وظایف شرعی و الهی را به نحو احسنت انجام داده‌اند به آسانی از آن عبور خواهند نمود.

به نحوی که بعضی از مردم مثل برق با سرعت تمام از آن می‌گذرند ، بعضی مانند اسب دونده از آن عبور می‌کنند،بعضی دیگر به مانند انسان عادی با پای پیاده از روی آن عبور می‌کنند،بعضی بر روی دست‌ها و زانو‌ها و روی شکم (مانند بچه کوچکی که هنوز راه رفتن را یاد نگرفته) از روی صراط عبور می‌نمایند و بعضی نیز خود را به پل صراط آویخته و گاهی گوشه‌های آتش به آن‌ها اصابت می‌نماید. 
 
در این پل که بنا بر روایات متعدد از مو باریک‌تر و از شمشیر برنده‌تر می‌باشد، ایستگاه‌های بازرسی متعددی وجود دارد که در هر کدام از آن‌ها چیزی می‌پرسند و اگر کسی نتواند جواب درستی بدهد، نمی‌گذارند از آنجا عبور نماید.

خداوند در باب این ایستگاه‌های بازرسی در قرآن کریم می‌فرماید: وَقِفُوهُم اِنَهُم مَسُلُون؛ آنان را نگه دارید، متوقف سازید، چرا که باید مورد بازرسی و بازپرسی قرار گیرند (صافات: آیه 24)

از همین روی از پیامبر(ص) نقل شده است که: در روز قیامت به فرمان خداوند پل صراط کشیده می‌شود و آن هفت موقف (ایستگاه بازرسی) خواهد داشت و در هر بازرسی، در مورد چیزی از افراد سوال می‌گردد که آن سوال‌ها عبارتند از:

1- از ولایت علی‌(ع) و محبت اهل بیت‌ (ع)
2- از نماز
3- از زکات
4- از روزه
5- از حج
6- از جهاد
7- از عدل و عدالت
 
در ادامه پیامبر (ص) می‌فرمایند: و در هر موقفی از آنچه می‌پرسند، اگر نتوانید جواب دهید، از‌‌ همان جا به جهنم پرتاب می‌گردید و اگر درست پاسخ دهید، با سرعت زیاد از آنجا عبور می‌نمایید.

 همچنین در روایات متواتری نقل شده است که هنگامی که روز قیامت برپا می‌گردد و صراط بر روی جهنم گسترانده می‌شود، هیچ کس نمی‌تواند از آن عبور کند (به سوال‌های مواقف صراط پاسخ دهد) مگر اینکه جوازی در دست داشته باشد که در آن ولایت امیرالمومنین علی(ع) ثبت شده باشد. 
 
منابع: 

1- تفسیر نمونه، ج19: 4. 
2- نورالثقلین، ج4: 401؛ ج1: 21. 
3- اسرار معراج: 228
4- آمال الواعظین، ج3: 440، 441، 443.
 
منبع: قدس آنلاین


نظرات (۲)

  • طراحی پورتال خبری
  • خیلی خوب و عالی بود

    پاسخ:
    سلام ممنون
    خاک تو سر من که بیچاره ام
    پاسخ:
    خدا نکنه.. انشالله از پل صراط راحت رد میشوی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">